Atreve, l’associació de tallers de Corunya, ha recordat als professionals el procediment que han de seguir si es volen desfer dels vehicles abandonats al seu taller. Tal com assenyala l’associació, aquests vehicles suposen un problema de primer ordre pels tallers. En primer lloc, suposen un problema econòmic perquè es poden tractar d’una reparació que no es farà o una que encara que estigui feta no es cobrarà. En segon, són una molèstia per al taller, perquè ocupen un espai que no es pot utilitzar per fer altres feines, han explicat des d’Atreve.
Si parlem en xifres, es sap, que efectivament suposen un problema per a l’activitat dels tallers al seu dia a dia. Segons dades de la Direcció General de Trànsit recollides per Atreve, l’any passat els tallers van enviar al desballestament un 29% més de vehicles abandonats, un percentatge que representa més de 5.600 vehicles.
¿Quin és el procediment?
La Llei 18/2009, de 23 de novembre, de reforma de la Llei de seguretat viària és la que regula la manera com un taller s’ha de desfer dels vehicles abandonats.
Si el propietari d’un cotxe el deixa al taller per accident o avaria, però no el retira en dos mesos, el taller el pot enviar al desballestament. En aquest cas, cal seguir uns tràmits que han recordat des d’Atreve:
El taller ha de trametre al titular per burofax, carta certificada, requeriment notarial o una altra forma de notificació fefaent, un requeriment civil de retirada del vehicle.
Si el propietari del vehicle segueix sense retirar el cotxe, el taller ha d’omplir l’expedient de tractament residual del vehicle i enviar-lo a la Prefectura Provincial de Trànsit.
S’hi ha d’adjuntar també la documentació que acrediti la identitat i propietat del taller, la còpia del requeriment realitzat a l’interessat o interessada i la documentació que acrediti l’estada del vehicle al recinte ja sigui el comunicat de la recollida per accident o avaria, el pressupost de reparació o el resguard del dipòsit.
Quan passa un mes des de la notificació del requeriment, a la vista de les al·legacions presentades, si escau, pel titular del vehicle, el cap provincial de trànsit dictarà la resolució en què autoritza o denega el tractament residual d’aquest.
Atreve ha recordat que “el taller pot cobrar al vostre client despeses d’estada quan, confeccionat el pressupost o bé ja reparat el vehicle, i posat en coneixement de l’usuari aquest fet, aquest no es pronunciï sobre l’acceptació o no del pressupost i tampoc escaigui a retirar el vehicle en el termini de tres dies hàbils”. Per poder cobrar aquestes despeses, el cotxe ha d’estar en locals sota custòdia del taller i durant els dies que excedeixin el termini esmentat.
En aquest cas i al marge que el taller de reparació faci els passos necessaris perquè el cotxe sigui retirat i enviat al desballestament, Atreve ha esmentat que els seus socis poden recórrer a la pòlissa col·lectiva de defensa jurídica per reclamar els deutes pendents.
Així mateix, també ha recordat als tallers socis que al moment d’enviar el requeriment civil o emplenar l’expedient de tractament residual del vehicle, Atreve compta amb formularis i models que poden ser completats directament pel taller.